دانستنی های سلامت

تومور استخوانی چیست؟ روش‌های درمان تومور استخوانی

تومور استخوانی چیست؟ روش‌های درمان تومور استخوانی

در حالت کلی، تومور به توده‌ای تجمع یافته از سلول‌هایی گفته می‌شود که به‌طور غیرقابل کنترلی در حال تکثیر و تقسیم هستند. منظور از تومور استخوان، توده‌ای از سلول‌ها در بافت استخوان است که می‌تواند خوش‌خیم (غیر سرطانی) و یا بدخیم (سرطانی) باشند. از آنجایی که تومورهای خوش‌خیم سرطانی نیستند، معمولا در جای خود باقی می‌مانند و به‌ندرت باعث مرگ بیمار می‌شوند.

تومورهای بدخیم استخوان، اصولا سرطانی هستند و می‌توانند از طریق لنف یا خون، به دیگر بخش‌های بدن رفته و سرطان را در آنجا گسترش دهند. در این مقاله قصد داریم به معرفی تومور استخوانی و روش‌های درمان آن بپردازیم؛ لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

علائم تومور استخوانی

افراد مبتلا به تومورهای خوش‌خیم، ممکن است هیج علائمی نداشته باشند. گاهی تومور خوش‌خیم استخوان ممکن است خود را در آزمایشات مختلف پزشکی یا حتی تصویربرداری نیز نشان ندهد. با این حال، برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین علائمی که ممکن است در تومور استخوانی تجربه کنید، شامل موارد زیر می‌باشد:

• در برخی شرایط ممکن است محل تومور استخوان ملتهب و متورم باشد.

• برخی اوقات، زمانی که افراد یک تومور استخوانی کشف نشده دارند، یک آسیب ناچیز باعث شکستگی استخوان‌ آن‌ها می‌شود و این مورد به‌عنوان یک شکستگی پاتولوژیک شناخته می‌شود.

• درد مبهم در استخوان‌های آسیب‌دیده، شایع‌ترین علائم تومور استخوان است. این درد ناگهانی شروع می‌شود و سپس ثابت و شدید می‌شود. این درد ممکن است آنقدر شدید باشد که شما را در هنگام خوابیدن نیز اذیت کند.

• برخی از علائمی که به‌ندرت در تومور استخوان دیده می‌شوند، شامل تعریق شبانه، تب، خستگی زیاد و ضعف شدید، از دست دادن اشتها و کاهش وزن بدون علت و کم‌خونی می‌شود.

روش‌های درمان تومور استخوان

تومورهای استخوانی، به‌صورت خوش‌خیم و بدخیم فرد را درگیر می‌کنند. نوع خوش‌خیم آن مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌کند. نوع بدخیم آن ممکن است کمی سخت درمان شود، اما غیرممکن نیست. در ادامه قصد داریم به معرفی روش‌های درمان تومور استخوان بپردازیم که شامل موارد زیر می‌باشد:

جراحی

جراحی، درمان اصلی برای تومور استخوانی است. از طرفی، ممکن است برای انجام نمونه برداری از سرطان به جراحی نیاز باشد (در این روش مقداری از تومور را خارج می‌کنند تا در آزمایشگاه، آزمایش شود). در زمانی که جراح مربوطه، عمل برداشتن سرطان را انجام می‌دهد، نمونه برداری از مکان اشتباه می‌تواند برای بیمار مشکل ساز باشد.

در واقع اصلی‌ترین هدف جراحی، برداشتن کل توده‌های سرطانی است و اگر چند سلول سرطانی نیز باقی بماند، می‌تواند رشد کند و تومور جدیدی ایجاد کند. برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی‌افتد، جراحان تومور را به اضافه برخی از بافت‌های طبیعی اطراف آن برمی‌دارند که به این عمل، برش گسترده نیز گفته می‌شود.

خارج کردن برخی از بافت‌های طبیعی به شما این اطمینان را می‌دهد که همه قسمت‌های سرطلانی سرطان برداشته می‌شوند. پس از جراحی، یک آسیب شناس به بافتی که برداشته شده نگاهی می‌اندازد تا ببیند حاشیه (لبه‌های بیرونی که به‌عنوان بافت طبیعی برداشته شده است) سلول‌های سرطانی دارد یا خالی از سلول‌های سرطانی است.

اگر سلول‌های سرطانی در لبه‌های بافت دیده شوند، حاشیه‌ها مثبت نامیده می‌شود و زمانی که هیچ سرطانی در لبه‌های بافت دیده نشود، گفته می‌شود که حاشیه منفی، واضح و تمیز می‌باشد. برداشتن گسترده با حاشیه تمیز، احتمال رشد مجدد سرطان در همان ابتدا را به حداقل می‌رساند.

قطع عضو دارای تومور

گاهی اوقات باید کل اندام را بردارید تا بتوانید از شر توده سرطانی خلاص شوید. زمانی که اندازه تومور استخوان بسیار بزرگ باشد و رگ‌های خونی را هم درگیر کرده‌باشد، پزشک به‌ناچار بخش‌های زیادی از استخوان درگیر یا کل آن را برمی‌دارد.

شیمی درمانی

شیمی درمانی، یک روش درمانی سیستمیک بوده و از آن اغلب برای از بین بردن سلول‌های توموری، زمانی که در جریان خون پخش شده‌اند اما هنوز در آزمایش‌ها و اسکن‌ها قابل تشخیص نیستند، استفاده می‌شود. در اصل، شیمی درمانی زمانی استفاده می‌شود که سلول‌های تومور استخوان در چند قدمی متاستاز باشند. شیمی درمانی گاهی اوقات برای سرطان استخوان که از طریق جریان خون به ریه‌ها و سایر اندام‌ها گسترش یافته است، نیز استفاده می‌شود.

پرتو درمانی

در پرتو درمانی، از اشعه ایکس در دوز بالا استفاده می‌شود. اشعه‌های ایکس دارای قدرت و انرژی بسیار بالایی هستند که می‌توانند باعث کاهش اندازه تومور شوند. پرتو درمانی روشی است که پرتوها، از خارج بدن منتقل می‌شود و روی سرطان متمرکز می‌باشد. این نوع پرتودرمانی برای درمان سرطان استخوان استفاده می‌شود. بیشتر سرطان‌های استخوان در اثر اشعه به راحتی از بین نمی‌روند و بر همین اساس، نیاز به دوزهای بالایی دارند. البته دوزهای بالا می‌تواند به بافت‌های سالم اطراف و همچنین ساختارهای کلیدی مانند رگ‌های خونی و اعصاب آسیب برساند.

کرایوسرجری

کرایوسرجری یکی دیگر از روش‌های درمانی در تومور استخوان است که در درمان کرایوسرجری، سلول‌های سرطانی از طریق انجماد با نیتروژن مایع کشته می‌شوند. یک لوله توخالی را به داخل تومور وارد می‌کنند و نیتروژن مایع یا گاز آرگون از طریق آن به داخل پمپ می‌شود. البته در برخی موارد به جای جراحی معمولی، می‌توان از کرایوسرجری برای درمان تومورهای استخوانی کمک گرفت.

کورتاژ

در این روش، جراح بدون برداشتن بخشی از استخوان، تومور را خراش می‌دهد. این کار باعث ایجاد سوراخ در استخوان‌ها می‌شود و در برخی موارد، پس از برداشتن بیشتر تومور، جراح مربوطه برای تخریب سلول‌های تومور باقی‌مانده، بافت استخوانی اطراف را درمان می‌کند. این روش را می‌توان با کرایوتراپی یا با استفاده از سیمان استخوان انجام داد.

جراحی سیمان استخوانی

سیمان استخوانی به صورت مایع در سوراخ استخوان قرار می‌گیرد و با گذشت زمان سفت می‌شود. این ماده با سفت و سخت شدن، گرمای زیادی به بدن بیمار انتقال می‌دهد. در واقع گرما به از بین بردن سلول‌های توموری باقی مانده کمک می‌کند. این اتفاق اجازه می‌دهد تا از سیمان استخوانی به تنهایی برای برخی از انواع تومورهای استخوانی استفاده شود.

جراحی نجات اندام

هدف از جراحی نجات اندام، برداشتن تمامی توده‌های سرطانی بدون قطع کردن بخش‌هایی از بدن فرد بیمار است. این نوع جراحی بسیار پیچیده بوده و به جراحانی با مهارت و تجربه خاص نیاز دارد. چالش جراح این است که کل تومور را حذف کند در حالی که باید اعصاب، تاندون‌ها و عروق اطراف باقی بماند که این کار همیشه ممکن نیست. اگر سرطانی با توجه به این ساختارها گسترش یافته باشد، حتما باید همراه با تومورها از بین برود. این مسئله ممکن است در مواقعی، منجر به قطع اندامی شود که دردناک باشد یا دیگر قابل استفاده نباشد که در این صورت، قطع کردن بهترین گزینه ممکن محسوب می‌شود. در این جراحی، یک برداشت گسترده برای برداشتن تومور انجام می‌شود.

سخن پایانی

تومورها، توده‌های سلولی هستند که برخی از افراد درگیر آن می‌شوند. تومورهای استخوانی یکی از انواع تومورها است که در بافت‌های استخوان ایجاد می‌شود و به وسیله خون به قسمت‌های دیگر بدن انتقال می‌یابد. تومور استخوان در دو مدل خوش‌خیم و بدخیم وجود دارد که نوع خوش‌خیم آن غیر سرطانی است و به‌صورت صد درصدی قابل درمان است اما اگر تومور استخوانی بدخیم باشد، درمان آن کمی مشکل است زیرا دارای توده‌های سرطانی می‌باشد و فرد باید هر چه سریع‌تر برای درمان این عارضه اقدام به درمان کند. شما عزیزان می‌توانید برای اطلاع از قیمت لوازم ارتوپدی، قیمت لوازم کمک حرکتی و توانبخشی از همین سایت برند اتسی به راحتی اقدام کنید.